Kiriman tidak dijawab | Topik aktif Waktu sekarang ialah Rabu, 04 Ogo 2021 8:41 am



Jawab topik  [ 3 kiriman ] 
apabila melayu jadi mat saleh.... 
Pengarang Mesej
Administrator
Administrator

Menyertai pada: Rabu, 02 Jul 2008 12:48 pm
Kiriman: 10
Jawab dengan petikan
Salam…
Erm.. kali ni ana nk ktengahkn isu knape remaja zaman skang ni rmai yg trikut2 ngan bdaya barat..huhu..

Bkn stakat yg xtrpelajar je,yg cerdik pndai pon trikot2 gak,pe kes ni??..ana nk share r sket pndapat bdasarkn pngalaman ana yg xsberapa ni..

Erm, kt sni ana snaraikn bbrapa pkara yg ana pnah nmpak yg rsanye mnunjukkn btapa rmaja kta pda hari ni dh hmpir hilang idntiti sbg bngsa mlayu n sbgai seorang MUSLIM khusunsnye…

1. Apabila btemu ngan kwn2, tiada lg ungakapan ‘assalamualaikum’ yg kuar di mulut,sbaliknye dgantikn dgn pktaan ‘hye people!’, ‘morning’, ‘hello’ dll pktaan yg seangkatan dgnnye…
:(

2. Apabila bpakaian, terselah gaya barat yg mmg pakaiannye sgtla xbgtu senonoh..yg pmpn,bju cm xcukup kain,ketat,terdedah sna,trdedah sini..yg kaum adam lak,bangga lak pkai short pants,smoking dll..katanye,kalo pakai pkaian yg islam gariskn,yg mnutup aurat,x up to date..jumud..selekeh dll reasons yg ana rsa mmg x munasabah..huh!..
:angry:

3. Apabila brtemu lelaki n pmpn,mulalah brlaku prgaulan yg tiada batasnye..begitu mesra..hang out,makan2,tgk wayang,koling2…dating antra couple tu pkara biasa n wajib..katanya stakat touch sket2 tu,biasa r..bkn wat ‘benda’ haram tu pon..kalo x couple tu cm kuno r..x de balak,x de awek..:ohmy:

jadi,slah sapekah??..kerajaan??..sstem pnddkan malaysia??..PLKN??..ibubapa??..indvdu tu??:unsure:

tp sblm tu ana nk share sket la kn..
ana tringat kta sorang kaunselor kt tmpt ana stdy ni,miss Ash..
\"there are 2 types of people in the world,thermostat people and thermometer people..
thermometer..it depends on environment tmperature
thermostat..when it is hot,we set it back n it will cold the environment..
so,what type of people are you??\"

tepuk dada tnya iman...:silly:


Isnin, 04 Ogo 2008 10:55 pm
Profil
Senior Boarder
Senior Boarder

Menyertai pada: Jumaat, 20 Jun 2008 2:29 am
Kiriman: 68
Jawab dengan petikan
bole tk kalau ana kata INI SALAH KITA SEBENARNyA...

semuanya bergantung kpd kita sama ada ingin kepada pengislahan biah tersbut atau tidak... kita perlu faham yg tk semua manusia kt muka bumi ini dikurniakan nur (ilmu atau hidayah atau iman) spt mn diri kita dpt... oleh itu mnjadi tgjwb kita memberitahu mereka apa yg mereka tiada ketahui... kan tk adil kalau kita terus socially label mereka mcm tu...

tp kalau da berusaha tu berdoa je lah... doa kn senjata plg gempak dan plg ganaz umat islam ade... dgn doa je hbis mmpus terburai semua tentera abrahah (setelah dilanyak kaw2 oleh burung rksasa ababil peluru atom sijjil die bantai)... hidayah milik allah taala dan apa yg penting kite berusaha sebaek mungkin...:)


Isnin, 11 Ogo 2008 5:42 pm
Profil
Senior Boarder
Senior Boarder

Menyertai pada: Ahad, 22 Jun 2008 10:28 am
Kiriman: 45
Jawab dengan petikan
sampai sekarang cabaran manusia bukan lagi kejahilan..tapi kerna terlalu tahu sampai terhijab daripada melihat kebesaran dan keagungan Ilahi...bagus saudara baihaqi..salah kita..sampaikan..doa senjata paling ganas tu pun boleh menghancurkan pihak musuh..kalau dalam counter strike tu..kalau adalah senjata DOA dalam game tu..memang kalahlah musuh walupun dia pakai M8000000000000 punya senapang..hehe..tapi hari ini cultural shock bukan berlaku pada orang yang pergi ke overc bellajar..tapi bila mereka balik ke malaysia melihat tingkah laku ana antaranya yang banyak dosa ni dan anak2 muda2 lain..aduh..


Rabu, 03 Dis 2008 11:21 pm
Profil
Papar kiriman sejak:  Susun mengikut  
Jawab topik   [ 3 kiriman ] 

Siapa dalam talian

Pengguna yang melayari forum ini: Tiada pengguna berdaftar dan 1 tetamu


Anda tidak boleh mengirim topik baru dalam forum ini
Anda tidak boleh menjawab topik dalam forum ini
Anda tidak boleh menyunting kiriman anda dalam forum ini
Anda tidak boleh menghapuskan kiriman anda dalam forum ini
Anda tidak boleh mengirim lampiran dalam forum ini

Cari:
Lompat ke:  
cron